Neatkarīgā Rīta Avīze Latvijai:
Dzelzceļa katastrofā atbilde sadegusi
Uzņēmumā Latvijas dzelzceļš pabeigta iekšējā izmeklēšana par Ventspils pievārtē notikušās katastrofas iemesliem, taču patiesība joprojām ir miglā tīta. Viss liek domāt, ka galu galā atbildība par notikušo tiks uzvelta mirušajiem dzelzceļniekiem.
2008. gada 20. decembra rītā kravas stacijā Ventspils–2 pilnā gaitā iebrauca dīzeļdegvielas sastāva lokomotīve un ietriecās stāvošā benzīna sastāvā. Pēc lokomotīves eksplozijas, kas prasīja divu dzelzceļnieku dzīvības, cita pēc citas uzliesmoja arī degvielas cisternas. Kopš traģiskā notikuma pagājis krietns laiks, taču nekur tālāk par sākotnējiem secinājumiem katastrofas izmeklētāji nav tikuši.
Par to liecina Latvijas dzelzceļa sniegtā informācija: "Iespējamais avārijas cēlonis ir vilciena Nr. 2445 neatļauta pabraukšana garām Ventspils–2 stacijas ieejas luksoforam N ar aizliedzošu rādījumu. Tomēr pilnībā visi iemesli, kuru dēļ brigāde zaudējusi modrību, uz doto brīdi nav noskaidroti."
Izmeklēšanu turpina policija un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs. Tā direktors Ivars Alfrēds Gaveika Neatkarīgajai atzīst, ka sekmes nav īpaši iepriecinošas.
"Mēs veicām pārbaudes, izmeklēšanas eksperimentu, dažādas ekspertīzes, taču joprojām simtprocentīgi nevaram atbildēt, kāpēc vilciens ar tādu ātrumu pabrauca garām aizlieguma signālam. Vismaz nekas neliecina, ka būtu dedzis zaļais signāls. Šobrīd izskatās tā, ka mašīnisti vainīgi," viņš atzīst. Jāatgādina, ka tieši par šādu iznākumu baidījās abu bojā gājušo vīru – mašīnista un viņa palīga – kolēģi. Mirušos vainot esot visvienkāršāk. Drīz pēc avārijas neoficiālā versijā dzelzceļnieki Neatkarīgajai izklāstīja savu redzējumu uz tās dienas notikumiem, atzīstot, ka notikušais ir traģiska vairāku cilvēku pieļautu kļūdu sakritība un galvenā atbildība gulstas uz dispečerēm, kuras nemācēja atrisināt vienkāršu rēbusu – kā pa vienām sliedēm izvest trīs vilcienu sastāvus.
Taču tagad amatpersonu teiktais liecina, ka šī versija atzīta par maz ticamu, kaut gan arī oficiālā pārliecinošas atbildes nesniedz.
Avārijas dienā stacijā Ventspils–2 dežurējusī dispečere pārcelta citā darba vietā, kas nav saistīta ar dzelzceļa kustību. Savukārt kāds oficiāls Latvijas dzelzceļa pārstāvis, saglabājot anonimitāti, secinājis: "Nekad neviens neuzzinās, kas avārijas brīdī notika lokomotīves kabīnē."
Policija vismaz formāli turpina avārijas izmeklēšanu, tostarp, cenšoties uzzināt, kurš dzelzceļnieks vainojams informācijas noplūdē, likusi viņiem parakstīties par liecību neizpaušanu.
Imants Vīksne
Neatkarīgā Rīta Avīze Latvijai
09.03.2009